Завжди тримати своє слово.

Уривок інтерв'ю Міністра інфраструктури Володимира Омеляна для журналу «Бизнес»


Скільки грошей і часу потрібно, щоб в Україні з’явилися якісні дороги? Чому бізнес хоче постійних і зрозумілих правил гри? Чи отримають українці Hyperloop раніше за швидкісні поїзди на магнітній подушці і якою має бути зарплата держслужбовця?

В ексклюзивному інтерв’ю міністр інфраструктури України Володимир Омелян розповів про своє бачення розвитку інфраструктурної галузі та країни в цілому.

— Скільки грошей і часу потрібно, на вашу думку, щоб в Україні з’явилися нарешті якісні дороги?

— Ми хотіли отримати 100 млрд грн. на 2018 р., щоб збудувати якісні дороги між обласними центрами. Поки отримали вдвічі менше згідно з проектом Бюджету, який уряд надіслав у парламент.

Нам щороку стабільно потрібно 50 млрд грн., щоб протягом чотирьох-п’яти років мати мережу у нормальному стані.

На наступний рік пропонується 33 млрд грн. у Дорожньому фонді, який нарешті запрацює з 1 січня 2018 р. І додатково нам потрібно 6 млрд грн. на дві дороги стратегічного значення, які ми будуємо. Це нове сполучення GO Higway, яке поєднає Гданськ і Одесу, та дорога Київ — Харків — Довжанське.

Ми не обмежуємося Дорожнім фондом, маючи окремі рядки прямого фінансування у бюджеті на дороги державного значення. Сподіваюсь, парламент за це проголосує.

Але кошти потрібні великі. Зараз ми маємо вартість поточного ремонту 1 км доріг близько 4 млн грн., капітального — 8 млн грн. Вартість 1 км хорошого європейського автобану — це мінімум EUR1 млн.

Наступного року ми нарешті почнемо будувати бетонні дороги. Це буде об’їзна навколо Житомира. Сподіваюсь, бетонні дороги з’єднають Миколаїв і Кропивницький, а також Миколаїв, Херсон і Одесу.

Сировина для бетонних доріг виробляється в Україні. З урахуванням сучасних технологій вартість будівництва бетонної та асфальтної дороги вже співрозмірна. Але бетонна дорога експлуатується набагато довше.

— Скільки коштує 1 км бетонної дороги?

— За грубими підрахунками, для дороги першої категорії це 18-20 млн грн. за 1 км. А 1 км асфальтної коштує 15-17 млн грн.

— На сайті Мінінфраструктури є інформація, що більше 90% дорожньої мережі потребує капітального ремонту. Як довго з такими темпами фінансування ми будемо чекати нормальних нових доріг?

— При сумі в 50 млрд грн. щороку за три-чотири роки, думаю, ми зможемо все перебудувати. Але, знову ж таки, ми не кажемо про нові дороги, лише про приведення до ладу існуючої мережі.

— Скоро парламент має розглядати проект закону про концесію. Як ви оцінюєте цей документ?

— Ми розробили універсальний закон про концесію, який вже готовий до внесення у Верховну Раду. Водночас внесені правки до існуючого концесійного законодавства, що стосуються власне доріг. Якщо ми його ухвалимо, гадаю, зможемо більш-менш безпечно говорити з інвесторами, які готові заходити в Україну.

Концесія — це специфічний бізнес. Інвестор має бути переконаний, що в країні протягом 15, 20, 30 років все буде нормально, що будуть стабільність, демократія, верховенство права, а корупції не буде. Крім того, заробіток на таких дорогах не надто високий — 3-4% на рік. Тому законодавство — це перше, про що запитує будь-який інвестор.

— Чи є вже потенційні інвестори?

— Переговори тривають. Тільки-но буде готове нове законодавство, їх формалізують і переведуть у площину тендерних процедур. Поки ми говоримо про невеликі ділянки у 30 км, максимум 80 км.

Сподіваюсь, що наступного року ми зможемо провести необхідні формальні процедури, тоді за три-чотири роки Україна отримає перші концесійні дороги. Але не раніше.

— З чийого боку інтерес?

— В першу чергу це європейські компанії. Також є інтерес Китаю.

— І наостанок, розкажіть про цінності Володимира Омеляна.

— Вони насправді дуже прості. Тут нічого не треба вигадувати. По-перше, потрібно бути порядним. По-друге, завжди тримати своє слово. І понад усе любити свою країну.

Ірина Чернявська,
Валентина Дудко

Джерело:https://business-journal.com.ua/vlast/item/1346-voni-prosto-ne-vrakhuvali-shcho-ya-duzhe-vperta-lyudina